شکست وزارت اطلاعات در «ساخت فیلم‌های سفارشی»

93

چهار دهه پس از اختصاص دستگاه‌های عریض و طویل جنگ روانی بر ضد مقاومت ایران، اکنون وزارت بدنام اطلاعات آخوندی اعتراف به شکست تلاش «فیلم و سریال سازی‌های کلیشه‌ای» خود می‌کند.

در لابه‌لای تبلیغات غلیظ جهت‌داری که دستگاه تبلیغاتی رژیم آخوندی و ارگان جنگ روانی آن برای بازارگرمی یک فیلم سفارشی وزارت اطلاعات بنام «سیانور» کرده است جملاتی از قبیل اینکه «… این اولین نگاه غیر کلیشه‌ای به مجاهدین است»، «این نگاهی دولتی نیست»، «توجه نکردن جشنواره به‌اصطلاح مقاومت، برای این فیلم نوعی برند شد»، «… این فیلم با کلیشه‌هایی که تابه‌حال به خورد مردم داده‌شده است فرق دارد» و غیره (۱) به‌وفور از دست تبلیغاتچیان مربوطه دررفته است که اقرار به نفرت اجتماعی ازاین‌گونه محصولات و نتیجه عکس داشتن تلاش‌های قبلی ارگان جنگ روانی رژیم در ساخت فیلم‌های کلیشه‌ای و سفارشی علیه مجاهدین دارد. بااین‌همه تأکیدات دروغین و شدید ریاکارانه برای گم کردن رد حکومتی در ساخت این فیلم و ارائة چهرة مقبول برای آن و کشاندن مردم به تماشای این محصول کلیشه‌ای دستگاه جنگ روانی وزارت بدنام، حقیقت آن‌چنان غیرقابل کتمان بوده است که خبرگزاری نیروی تروریستی قدس به‌صراحت در گفتگوی با دست‌اندرکاران آن فیلم می‌گوید: «درباره ”سیانور” گفته‌شده که فیلمی در ژانر پلیسی است، اما در خبرها آمده این فیلم با نظارت مستقیم وزارت اطلاعات تولیدشده و داستان آن دربارة [گروه مجاهدین] است.»(باشگاه خبرنگاران نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم ۱۷مهر۹۵) این علاوه بر اختصاص گسترده‌ترین امکانات حکومتی در تبلیغ برای این فیلم است، مثلاً خبرگزاری صداوسیمای رژیم در بارة آن نوشت: «پیشنهاد سینمایی آخر هفته، تماشای فیلم ‌… سینمایی ”سیانور”»! (۱۳آبان۹۵) همین پروپاگاند، محلی برای تردید در مورد کلیشه‌ای بودن آن‌ها باقی نگذاشت.

اما پارادوکسی که ولی‌فقیه ارتجاع در ساخت این‌گونه محصولات سفارشی گرفتارشده، این است که با تولید این‌گونه محصولات، بیشتر موقعیت اعتلایافتة مجاهدین در جامعه و نیاز شدید رژیم او به مقابلة با آن برجسته می‌شود. موقعیتی که در لابه‌لای صحبت‌های ایادی رژیم از آن با عبارت‌های «امروز زمان مناسبی برای پرداختن به موضوع مجاهدین است»، «این فیلم کمک می‌کند که جوانان در میان هجمه تبلیغاتی دشمن برداشت صحیح پیدا کنند»، «مخاطب اصلی نسل جوان است»، «مجاهدین یکی از جوان‌پسندترین تشکیلات‌های تاریخ معاصر است»، «مجاهدین یکی از مهم‌ترین پدیده‌های تاریخ معاصر…» «نسل امروز کشور من اگر قرار است روزی مخالف‌خوانی کند، قبل از اینکه به حرکات احساسی دست بزند خوب است اندیشه کند» و غیره (۲) بیان می‌شود و نشان می‌دهد که چگونه خلیفه ارتجاع در پس وقایع سیاسی و اقبال اجتماعی از مقاومت، نیازمند چنین دست‌وپا زدن‌های شکست‌خورده و ذلیلانه، است.

________________________________________

(۱)

– «سیانور اولین نگاه غیر کلیشه‌ای به [گروه مجاهدین] در سینمای ایران است»(شعبه وزارت اطلاعات موسوم به هابیلیان اول آبان۹۵).

– «شک و شبهاتی که در این فیلم پیرامون اندیشه‌های [مجاهدین] مطرح می‌شود، کاملاً آگاهانه بوده و به‌هیچ‌وجه نگاهی دولتی به آن نمی‌شود» (شعبه وزارت اطلاعات موسوم به هابیلیان۱۰آبان۹۵).

– «[تهیه‌کننده فیلم]: بااین‌حال آنچه که می‌توانست ابزاری در دست ما باشد تا مخاطب را با آن حساس کنیم اتفاق نیفتاد و مخاطب از طریق دیگری حساس شد. به‌طور مثال جشنواره فیلم «مقاومت» به ما توجه نکرد … این مسئولان به نتیجه درستی نرسیدند آن‌ها باید می‌فهمیدند که با حمایت از این آثار می‌توانند به یک آورده برسند و آورده خود را در این زمینه خراب کردند. به نظر من نتیجه منفی برای آن‌ها رخ داد و اتفاقاً توجه نکردن جشنواره‌ها برای ما نوعی برند شد»(خبرگزاری وابسته به وزارت اطلاعات موسوم به مهر آخوندی ۱۶آبان۹۵).

– «این فیلم در گیشه ممکن است با ریسک ۱۰۰درصد مواجه شود. همین‌که نام فیلم، فیلم تاریخی است، فارغ از اینکه فیلم تاریخی، عاشقانه باشد، فارغ از اینکه فیلم تاریخی سیاسی باشد یا فارغ از اینکه فیلم تاریخی پلیسی باشد، اینکه نام تاریخی می‌آید در ذهن سینماگران ما این وجود دارد که حاکمیت باید پول این فیلم را بدهد» (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم ۸آبان۹۵)

– «چرا و تا چه زمانی باید حاکمیت پول فیلم‌هایی که به ۲ دهه قبل‌تر می‌پردازد را پرداخت کند؟ در چند سال قبل حتی فیلم سینمایی «عاشقانه» را هیچ‌کس نمی‌رفت به‌صورت شخصی بسازد. می‌خواستند بسازند می‌گفتند آقای فلانی بی‌زحمت پول آن را به ما بدهید برویم فیلم را بسازیم.» (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم ۸آبان۹۵)

– «مرسوم این بوده است که این سبک آثار معمولاً به‌صورت سفارشی در تلویزیون و… ساخته می‌شود» (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم ۸آبان۹۵)

– «در سینما راجع به شخصیت‌های معاصر و تأثیرگذار ما، همه می‌ترسیم آن‌ها را نشان بدهیم، هنوز نگران هستیم، …[درحالی‌که] باید راجع به آن‌ها کتاب‌ها نوشته شود، فیلم‌ها ساخته شود و فضا به سمت سینمای متعالی دیگری برود وگرنه می‌شود همین کلیشه‌ها که شما طی این سال‌ها به خورد مردم داده‌اید.» (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم ۸آبان۹۵)

(۲)

– «درواقع امروز زمان مناسبی برای پرداخت به چنین مسئله‌ای بود. من به‌عنوان مسئول سینمای [نظام] از کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم تشکر می‌کنم که بدون چشمداشتی به موضوع [مجاهدین] پرداخته‌اند… صداوسیما نیز در اطلاع‌رسانی برای نمایش این فیلم توجه بیشتری داشته باشد. من هم هر کاری که از دستم بربیاید برای نمایش مناسب این فیلم انجام می‌دهم تا فیلم‌سازانی ازاین‌دست برای ساخت چنین فیلم‌هایی تشویق شوند.» (خبرگزاری وابسته به وزارت اطلاعات موسوم به مهر آخوندی ۱۶آبان۹۵)

– «شرایطی فراهم آوریم که سینمای کشورمان بیشتر به این تولیدات بپردازد، چون جدا از جذابیت‌های سینمایی این کارها کمک می‌کند تا جوانان امروز در میان هجمه‌های تبلیغاتی دشمن، نگاه و برداشتی صحیح از آنچه که در زمان انقلاب رخ‌داده، داشته باشند.» (شعبه وزارت اطلاعات موسوم به هابیلیان ۱۰آبان۹۵)

– «می‌توان مخاطب اصلی «سیانور» را نسل جوان دانست. … اصل پرداخت به انحرافات یکی از «جوان‌پسند» ترین تشکیلات‌های تاریخ معاصر ایران، می‌تواند نکات عبرت‌آموز زیادی برای نسل جدید داشته باشد. … ۴۱ سال پس‌ازآن تغییر مسیر و ۳۸ سال پس از پیروزی انقلاب مردم ایران، همچنان خبرساز است و تلاش می‌کند سازمانی مهم و تأثیرگذار به نظر برسد… اما «سیانور» ی که این روزها روی پرده است، برای شناخت یکی از مهم‌ترین پدیده‌های تاریخ معاصر… قابل توصیه است»(شعبه وزارت اطلاعات موسوم به هابیلیان اول آبان۹۵)

-«محمود رضوی [تهیه‌کننده فیلم] نیز در این نشست درباره ساخت فیلم‌های سیاسی و تاریخی بیان کرد که ساخت این آثار نوعی انتحار هنری است و حاکمیت باید از ساخت چنین آثاری استقبال کند چون ساخت این آثار نوعی ریسک محسوب می‌شود و ممکن است هجمه‌ای را علیه فیلم‌ساز برپا کند.» (خبرگزاری وابسته به وزارت اطلاعات موسوم به مهر آخوندی ۱۶آبان۹۵)

– [احمدیان فیلم‌نامه‌نویس حکومتی]: «دوست داشتم نسل امروز کشور من اگر قرار است روزی مخالف‌خوانی کند، قبل از اینکه به حرکات احساسی دست بزند، با تکیه به اندیشه و تفکرش اقدام کند. این سؤال اصلی فیلم «سیانور» است… علاقه‌مند بودم مخاطب امروز هم علیرغم اینکه آن فضا را درک نکرده است به تفکر و اندیشه واداشته شود و اصلاً خودش بعداً برود تحقیق کند. اصلاً به‌قول آقای رضوی ما را مخاطب قرار بدهد که شما این شخصیت‌هایی که مطرح کردید، اصلاً این‌گونه نبودند. ما هیچ ادعایی نداریم، فقط در یک میدان مین، معبری بازکرده‌ایم و از این میدان مین، یک مین از زیر زمین درآورده‌ایم و نمی‌دانیم واقعاً خنثی‌شده است یا خیر. نمی‌دانم شاید ما الآن گرم هستیم، شاید زخمی شده باشیم، دست و پای ما قطع‌شده باشد ولی متوجه نیستیم … این فیلم باید با توده‌های مردم و با نسلی که قرار است ۱۰سال بعد زمامدار این کشور باشد ارتباط برقرار بکند و بگوید خطاها را تکرار نکنیم» (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم ۸آبان۹۵)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here